header-ps1

Η ΚΡΙΣΗ ΣΤΟ ΖΕΥΓΑΡΙ

 

Η ΚΡΙΣΗ ΣΤΟ ΖΕΥΓΑΡΙ

&

ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΘΕΙ Η ΣΧΕΣΗ

 

Στην αρχή κάθε σχέσης τα συναισθήματα και οι προοπτικές βρίσκονται συνήθως στο μέγιστο δυνατό επίπεδο. Η επιθυμία και τα όνειρα του ζευγαριού συμπίπτουν σε πολλά επίπεδα και είναι έκδηλο το συναίσθημα της συμπόρευσης.

Είναι κοινή παραδοχή και εμπειρία, ότι με το πέρασμα του χρόνου και την εδραίωση είτε του εγγάμου βίου, είτε μιας μακροχρόνιας συνύπαρξης κάποια πράγματα αλλάζουν και πολλές φορές φθίνουν. Παράγοντες όπως ο οικονομικός, ο διαπροσωπικός και θέματα τρίτων μπορεί να μπουν στη ζωή του ζευγαριού και επηρεάσουν αρνητικά τη μεταξύ τους σχέση. Αποτελέσματα τέτοιων παραγόντων μπορεί να είναι έντονοι τσακωμοί, έλλειψη εγγύτητας μεταξύ των συντρόφων, προβλήματα επικοινωνίας, σεξουαλικά προβλήματα, άγχος και συχνά κατάθλιψη. Τα πιο συχνά προβλήματα σε ένα γάμο κατά τον Beck(θεμελιωτής της γνωστικής συμπεριφορικής ψυχοθεραπείας) είναι:

·        Η δύναμη του αρνητικού τρόπου σκέψης, το πώς δηλαδή οι αρνητικές πεποιθήσεις ,μπορούν να επισκιάσουν τις θετικές πτυχές ενός γάμου.

·        Η μετάβαση από την εξιδανίκευση στην απομυθοποίηση του συντρόφου

·        Η σύγκρουση των διαφορετικών αντιλήψεων των δύο συντρόφων

·        Η επιβολή αυστηρών προσδοκιών και κανόνων, οι υποχρεώσεις και τα πρέπει που επιβάλλει ο ένας στον άλλο.

·        Η στασιμότητα στην επικοινωνία.

·        Οι συγκρούσεις σχετικά με τη λήψη σημαντικών αποφάσεων. 

Πώς και τι, όμως, μπορεί να κάνει ένα ζευγάρι για να μπορέσει να αντιμετωπίσει και να προστατέψει τη σχέση, το γάμο ή την οικογένεια του; Ας πάρουμε μια σειρά από βήματα που είναι απαραίτητο να ακολουθηθούν:

1)     Κάθε μέλος του ζευγαριού πρέπει να ενδιαφερθεί πρώτα για τη δική του προσωπική αλλαγή συμπεριφοράς μέσα στη σχέση, παρά να περιμένει από το σύντροφό του να αλλάξει.

2)     Αλλαγή των μοτίβων αρνητικής αλληλεπίδρασης. Το ζευγάρι πρέπει να εντοπίσει  το μοτίβο εκείνο που ακολουθεί σε κάθε καυγά και να το αλλάξει. Για παράδειγμα κάποιο ζευγάρι ξεκινάει μια έντονη συζήτηση, ακολουθεί ένταση από τη γυναίκα, στη συνέχεια αδιαφορία από τον άνδρα, κατόπιν κλάμα από τη γυναίκα και φωνές από το σύντροφό της. Τελικά και οι δύο καταλήγουν σε διαφορετικά δωμάτια. Όταν, λοιπόν παρατηρηθεί ότι ένα τέτοιο μοτίβο συμβαίνει συχνά, το ζευγάρι οφείλει να επέμβει στα επιμέρους κομμάτια και να τα αλλάξει με τρόπο λειτουργικό για τη μεταξύ τους επικοινωνία. Για παράδειγμα, μείωση της έντασης στην αρχή από τη σύντροφο και παρουσίαση ενδιαφέροντος με βλεμματικό τρόπο από το σύντροφο. 

3)     Αύξηση των θετικών σημείων στη σχέση. Σε αυτό το βήμα, οι σύντροφοι, εντάσσουν στην καθημερινότητά τους την προβολή των θετικών χαρακτηριστικών της εμφάνισης και της προσωπικότητας του/της συντρόφου. Για παράδειγμα, είσαι πραγματικά μια πολλή καλή μητέρα και σύζυγος ή είσαι πολύ εργατικός άνδρας.

4)     Βελτίωση της επικοινωνίας. Κάθε σύντροφος πρέπει να καταβάλει προσπάθεια στο να συντονίζεται σε αυτά που του λέει ο άλλος, να ακούει και στη συνέχεια να δείχνει εκφραστικά ότι άκουσε τα λεγόμενα του/της συντρόφου. Κατόπιν, να ακολουθεί εναλλαγή στη συνομιλία έτσι ώστε να υπάρχει αλληλεπίδραση των επιχειρημάτων των δυο συντρόφων, χωρίς να διακόπτει ο ένας τον άλλο.

 

Τα παραπάνω βήματα είναι πρακτικές τεχνικές που μπορούν να βελτιώσουν την ποιότητα της επικοινωνίας μέσα στη σχέση και να αποφορτίσουν ορισμένες έντονες καταστάσεις. Βασικό και απαραίτητο κριτήριο, όμως, για τη λειτουργία των παραπάνω βημάτων είναι το ενδιαφέρον και η ειλικρινής προσπάθεια και των δυο συντρόφων προς αυτή την κατεύθυνση.

 

ΚΑΡΓΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ

 

 

 

 

 

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

 

Πότε και πώς πρέπει το παιδί να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο;

Η χρησιμότητα του διαδικτύου ως μέσο που προάγει την ενημέρωση, τη γνώση και την ψυχαγωγία είναι δεδομένη και η εξάπλωσή του φαίνεται να είναι τόσο ραγδαία που δε λείπει πια σχεδόν από κανένα σπίτι. Πολλοί γονείς, από πολύ νωρίς θεωρούν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και το internet σαν ένα απαραίτητο εργαλείο που βοηθά το παιδί τους να ενημερωθεί, να διευρύνει τις γνώσεις του, να βρει εύκολα, γρήγορα και ανέξοδα πληροφορίες για τις εργασίες του σχολείου ή ακόμα και να εξοικειωθεί με την τεχνολογία που η εποχή απαιτεί. Ωστόσο, όταν μιλάμε για τα παιδιά πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς όσο ελκυστικό και αν είναι το διαδίκτυο δεν παύει να κρύβει κινδύνους. Γνωρίζοντας, λοιπόν, ο γονιός τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του διαδικτύου, μπορεί να προφυλάξει το παιδί του και να του διδάξει τη σωστή χρήση.

Αναφορικά με το πότε ένα παιδί πρέπει να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο δεν υπάρχει καθορισμένη ηλικία έναρξης. Έχει παρατηρηθεί, πως ο μέσος όρος ηλικίας των παιδιών που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο γίνεται ολοένα και μικρότερος. Στις ημέρες μας, σε πολλά σχολεία του δημοτικού τα παιδιά το χρησιμοποιούν στα πλαίσια του μαθητικού προγράμματος. Εξάλλου, πολλοί γονείς κάνουν χρήση του διαδικτύου στο σπίτι και είναι πιθανό τα παιδιά που τους βλέπουν να θελήσουν να συνδεθούν και εκείνα. Ας μη ξεχνάμε επιπλέον, πόσο μαγικό θα φαίνεται το internet στα μάτια τους καθώς βλέπουν μπροστά τους να ανοίγονται τόσες πολλές δυνατότητες.

Αυτό που κυρίως έχει σημασία και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή είναι ο τρόπος χρήσης από την πλευρά του παιδιού. Το διαδίκτυο σου δίνει τη δυνατότητα να αναζητήσεις και να βρεις τα πάντα. Μπορεί να βρει κανείς πληροφορίες, βιβλία, παιχνίδια, να αγοράσει προϊόντα από όλο τον κόσμο, να επικοινωνήσει με ανθρώπους από άλλη χώρα, να δει πορνογραφικά sites και πολλά άλλα. Είναι αυτονόητο λοιπόν, πως θα πρέπει να υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα και έλεγχος από τους γονείς ή τους άλλους φροντιστές του παιδιού για τις ιστοσελίδες που επισκέπτεται. Οι γονείς πρέπει να αφιερώσουν χρόνο για να εξηγήσουν στο παιδί ποιος είναι ο κατάλληλος τρόπος χρήσης και να του πουν με ακρίβεια ποιοι κίνδυνοι υπάρχουν, τι θα πρέπει να προσέχει και πώς θα μάθει να τους αποφεύγει. Δε θα πρέπει σε καμία περίπτωση να δίνει από μόνο του προσωπικά στοιχεία ακόμα και αν του ζητηθούν ή να συνομιλεί με άγνωστα άτομα ή να συναντήσει σε κάποιο μέρος κάποιο από αυτά.

Το παιδί πρέπει να μάθει να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο με κανόνες και όρια καθώς αυτό εύκολα μπορεί να γίνει εθιστικό. Δεν θα πρέπει να αφιερώνει σε αυτό πολύ χρόνο και να αποσπά την προσοχή από τα μαθήματά του στο σχολείο. Το να παίζει ένα παιδί παιχνίδια στον υπολογιστή δε θα πρέπει να αντικαταστήσει τη φυσική διαπροσωπική επαφή και το παιχνίδι με συνομήλικους. Οι γονείς οφείλουν να ενισχύουν τις φυσικές δραστηριότητες του παιδιού και να έχουν συμφωνήσει μαζί του πόσες και ποιες ώρες την εβδομάδα μπορεί να το χρησιμοποιεί.

Μπορούν να τοποθετήσουν τον υπολογιστή σε έναν κοινόχρηστο χώρο του σπιτιού (π.χ. στο σαλόνι) και όχι στο παιδικό δωμάτιο ώστε να μην μπορεί να απομονωθεί χωρίς έλεγχο το παιδί στο δωμάτιο του. Τα παιδιά πρέπει να μάθουν να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο με την καθοδήγηση των γονιών τους. Μπορεί, λοιπόν, να καθίσει ένας γονέας δίπλα στο παιδί του και να του δείξει τον κατάλληλο και ασφαλή τρόπο χρήσης. Τέλος, μπορούν να προμηθευτούν κατάλληλα λογισμικά προγράμματα που δεν επιτρέπουν την είσοδο σε ακατάλληλα για παιδιά sites.

πηγή:  www.askitis.gr

ΔΙΑΖΥΓΙΟ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ

 

Πώς να το πω στο παιδί;

Η ανακοίνωση καλό είναι να γίνει στο σπίτι των παιδιών, ώστε να βρίσκονται στο δικό τους ασφαλή και οικείο χώρο. Καλύτερα να προηγηθεί της αναχώρησης του γονιού κατά 1-2 εβδομάδες για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας και μεγαλύτερο διάστημα για τα πιο μεγάλα παιδιά, ώστε αυτά να προλάβουν κάπως να προσαρμοστούν. Eίναι σκόπιμο να γίνει από κοινού και ήρεμα, δηλαδή και από τους δύο γονείς, ώστε 

• Να έχουν την άνεση να εκφράσουν τα συναισθήματά τους
• Να σας θέσουν όλες τις απορίες τους
• Να δεσμευτείτε εξίσου σε όσα υπόσχεστε στο καθένα τους
• Να τους διαβεβαιώσετε πως σε ό,τι αφορά εκείνα είστε ενωμένοι οι δυο γονείς

Αν ο ένας από τους δυο  γονείς  δεν είναι σε θέση να ελέγξει τον εαυτό του και αναμένονται από πλευράς του δραματικές εντάσεις, τότε καλύτερα ο χωρισμός να ανακοινωθεί από τον ένα –τον πιο σταθερό και ήρεμο στην προκειμένη φάση. Σε γενικές γραμμές, πάντως,  οι γονείς θα πρέπει να καταφέρετε να συνεννοηθείτε για κοινή προσέγγιση του θέματος ακόμα κι αν ανακοινώσετε χωριστά τις αποφάσεις σας.  Σε περίπτωση που κυριολεκτικά «δεν μιλιέστε», μπορείτε να ζητήσετε τη βοήθεια ενός κοινού φίλου, ώστε τα παιδιά να μη βιώσουν σύγχυση και ανασφάλεια ακούγοντας άλλα από τον ένα και άλλα από τον άλλο.

Αν τα παιδιά σας ανήκουν σε πολύ διαφορετικές ηλικιακές  ομάδες, πρέπει να ανακοινώσετε το διαζύγιο συγχρόνως και στα δυο, αλλά μπορείτε μετά να πείτε ιδιαιτέρως λίγο περισσότερες λεπτομέρειες στο μεγαλύτερο παιδί Η παρουσία του αδελφού ή της αδελφής λειτουργεί σαν στήριγμα για τα παιδιά.

Τι να πείτε

Καλό είναι να μην πείτε στα παιδιά ότι χωρίζετε επειδή δεν αγαπιέστε πια. Στα μάτια του παιδιού η οικογενειακή αγάπη είναι δεδομένη και ιερή. Αν ακούσει ότι ο ένας γονιός  έπαψε να αγαπά τον άλλον, θα σκεφτεί ότι  ίσως αύριο ή σε λίγους μήνες θα πάψει να αγαπά και εκείνο. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε –ανάλογα με την ηλικία του παιδιού- φράσεις όπως