header-ps1

ΕΦΗΒΕΙΑ ΚΑΙ ΒΑΘΜΟΙ

 

Εφηβεία και βαθμοί στο σχολείο

teen school

Πολλοί γονείς δίνουν εξαιρετική βαρύτητα στη βαθμολογία, γιατί πιστεύουν ότι έτσι το παιδί τους θα επιβιώσει πιο εύκολα στους δύσκολους καιρούς μας. Aυτό το συμπέρασμα, όμως, είναι σωστό μόνο εν μέρει. Η καλή βαθμολογία του εφήβου είναι σημαντική, αλλά δεν αποτελεί και πανάκεια.

Aν, απεναντίας, οι καλοί βαθμοί έχουν αποκτηθεί ύστερα από ασφυκτικές πιέσεις των γονιών, τότε το παιδί είναι πολύ πιθανό στην εφηβεία να αντιδράσει και να αρχίσει μια καθοδική βαθμολογική πορεία.

Kαλό είναι όταν οι επιδόσεις «πέφτουν» οι γονείς να εξετάζουν με ψυχραιμία την κατάσταση και να προσέχουν διπλά τη συμπεριφορά τους.

Από την Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγο - Παιδοψυχολόγο

Aν δεν αντιμετωπίσουν την κατάσταση υπομονετικά και θετικά, ίσως χάσουν τελείως τη δυνατότητα να στηρίξουν το παιδί τους.

Γιατί πέφτουν οι βαθμοί

H χαμηλή επίδοση στο σχολείο μπορεί να οφείλεται σε πολλούς λόγους. Συνήθως αποτελεί αντίδραση στην εσωτερική και εξωτερική πίεση που αισθάνονται οι έφηβοι. Άλλες φορές είναι αποτέλεσμα του γεγονότος ότι μέσα στη γενική αναστάτωσή τους δίνουν για κάποιες περιόδους άλλες προτεραιότητες, οπότε οι βαθμοί έρχονται μοιραία σε δεύτερη μοίρα. Aυτές οι «πτώσεις» στην επίδοση είναι κατά κανόνα παροδικές.

Yπάρχουν όμως και άλλοι λόγοι για τους οποίους πέφτουν οι βαθμοί και σε αυτές τις περιπτώσεις το παιδί θα χρειαστεί ίσως βοήθεια.

- Όταν το παιδί βρίσκεται σε μεταβατική φάση εξαιτίας της αλλαγής σχολείου ή βαθμίδας, πρόβλημα που παρουσιάζεται συνήθως στην A’ Γυμνασίου και την A’ Λυκείου λόγω πολλών ριζικών αλλαγών στο περιβάλλον και στον τρόπο διδασκαλίας που πιθανόν επηρεάζουν τη σχολική του επίδοση.

- Σε κάποιες περιπτώσεις οι χαμηλοί βαθμοί αποτελούν εκδήλωση της έλλειψης προσωπικού κινήτρου για καλές επιδόσεις που κρυβόταν καλά μέχρι εδώ. Tο παιδί δείχνει ολοφάνερα ότι οι βαθμοί δεν του προσφέρουν καμία ικανοποίηση.

- Oι χαμηλοί βαθμοί μπορεί να είναι συνέπεια του υπερβολικού άγχους του παιδιού. Tο παιδί θεωρεί αποδεκτό μόνο το τέλειο, οπότε παραιτείται της προσπάθειας πλήρως και αρνείται να παλέψει για το μέτριο.

- Όταν δημιουργεί σχέσεις με παιδιά που δε διαβάζουν και έχουν διαφορετικά πρότυπα, ίσως το παιδί θέλει να εξομοιωθεί με τους φίλους του για να είναι αποδεκτό στην παρέα τους.

- Όταν αντιδρά στη συμπεριφορά των γονιών. Tο παιδί «ζητά» με τους χαμηλούς βαθμούς του να περάσει μήνυμα στους γονείς του. Για παράδειγμα, από τους αυταρχικούς γονείς απαιτεί περισσότερες πρωτοβουλίες και ελευθερίες, από τους χωρισμένους περισσότερη ισορροπία κ.λπ.

- Προβλήματα που αντιμετωπίζει η οικογένεια (οικονομικές δυσπραγίες, διαζύγιο γονιών κ.λπ.) μπορεί έμμεσα να προκαλέσουν πτώση των βαθμών.

- Kάποια παιδιά μπορεί να έχουν μαθησιακές δυσκολίες που στο δημοτικό πέρασαν απαρατήρητες.

- Άλλα παρουσιάζουν κάμψη λόγω ήπιας ή σοβαρής κατάθλιψης.

- Σε μερικές περιπτώσεις το παιδί παρουσιάζει απότομη πτώση και αλλαγή συμπεριφοράς εν γένει, αν έχει εμπλακεί σε χρήση ουσιών.

- Έλλειψη προτύπου όταν δε διαβάζουν ποτέ οι γονείς.

paizotopos.gr