header-ps1

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΑΣ ΕΝ ΜΕΣΩ ΚΡΙΣΗΣ

 

 

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΑΣ

 ΕΝ ΜΕΣΩ ΚΡΙΣΗΣ

 

Τα μόνα πρόσωπα που έχουν το δικαίωμα να αποποιούνται κάθε ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση που έχει επέλθει η κοινωνία μας είναι τα παιδιά. Όμως τα αντίκτυπα αυτής της κατάστασης επηρεάζουν  απόλυτα την καθημερινότητά τους από τα πρώτα τους βιολογικά και κοινωνικά βήματα.

                Σκοπός κάθε γονέα και κάθε συγγενή είναι πως το παιδί θα έχει μία ευτυχισμένη  παιδική ηλικία. Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια, η προσφορά της ευτυχίας εκφραζόταν σε μεγάλο βαθμό με υλικά αγαθά. Τώρα, σε μία διαχεόμενη οικονομική δυσκολία, τα υλικά αγαθά που εισάγονται σε ένα σπίτι έχουν αναγκαστικά μειωθεί. Πως δεν θα επηρεάσει αυτό τα παιδιά μας και εμάς;

                Το βασικότερο είναι να πιστέψουμε ότι μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί μας. Θέλει κουράγιο και πολύ υπομονή να δίνουμε σε δύσκολές μας στιγμές στήριγμα σε κάποιον άλλο, αλλά εδώ μιλάμε για τα ίδια μας τα παιδιά.

 

                Συζήτηση καταστάσεων-απόκρυψη εντάσεων. Τα παιδιά μας καταλαβαίνουν πολλά παραπάνω πράγματα από αυτά που πιστεύουμε. Η συζητήσεις μας πρέπει να είναι συνεχείς και βασισμένες σε δύο άξονες. α) Στην καθημερινότητα του παιδιού και β) στην κατάσταση που επικρατεί στην κοινωνία. Στην απόλυτη μικρογραφία της κοινωνίας, στο σχολείο το παιδί μπορεί να νοιώσει ότι ο συμμαθητής του δυσκολεύεται πολύ οικονομικά. Στο δρόμο βλέπει παράξενες συμπεριφορές. Ανθρώπους σε ένταση, κάποιους να ψάχνουν σε  κάδους σκουπιδιών και κάποιους να διαδηλώνουν. Χρειάζεται εξήγηση με ηρεμία για όλα αυτά. Οι εντάσεις και η δυσφορία για την καθημερινότητά μας πρέπει όσο γίνεται να κατευνάζονται στο σπίτι μας και να μένουν μακριά από το δωμάτιο του παιδιού.

                Το σημαντικότερο όλων, και ίσως το πιο δύσκολο, είναι ο διαχωρισμός της ευτυχίας από το χρήμα. Χρειάζεται μία μείωση υλικών απαιτήσεων της ευτυχίας. Δυστυχώς, την τελευταία δεκαετία είχαμε ενώσει αυτές τις δύο έννοιες και πολλά παιδιά είχαν μπει σε διαδικασίες ανταγωνισμού με θέμα τα παιχνίδια και την ενδυμασία. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Η εκτίμηση των αγαθών κάνει την καθημερινότητα των παιδιών πιο ευχάριστη. Σε οικογένειες όπου υπάρχουν αδέρφια με αρκετά χρόνια διαφορά πρέπει να γίνει συζήτηση για την προσαρμογή στα νέα δεδομένα. Ένα  παιδί που έβλεπε τον/την αδερφό/ή του να έχει μεγαλώσει σε περίοδο οικονομικής ευημερίας, τώρα, ίσως νοιώσει μειονεκτικά αν δεν μπορεί να έχει όλα όσα είχε ο/η αδερφός/ή του και να δυσανασχετεί αν πρέπει να χρησιμοποιεί τα παιχνίδια και τα ρούχα του/της με αποτέλεσμα να εκφράζονται συναισθήματα ζήλειας.

                Αυτό που λέγαμε όλα αυτά τα χρόνια πως τα υλικά δεν φέρνουν την ευτυχία γίνεται ανάγκη να το περάσουμε στα παιδιά μας. Η οικονομία δεν πρέπει να συνδυάζεται με μιζέρια αλλά να θεωρείται μία δεδομένη διαχείριση των αγαθών τους. Επαναχρησιμοποίηση παλιών τετραδίων, παραπάνω προσοχή σε κάθε ιδιοκτησία τους και σωστή χρησιμοποίηση των χρημάτων στο κυλικείο είναι κάποιες εφαρμογές στην πράξη. Δεν θα εξοικονομηθούν πολλά χρήματα αν ένα παιδί δεν αγοράζει ένα αναψυκτικό λίγο πριν πάει σπίτι του το μεσημέρι αλλά η φιλοσοφία που θα έχει το παιδί είναι το σημαντικότερο.

                Τέλος, η διασκέδαση του παιδιού θα πρέπει να πάψει να είναι ατομική διαδικασία. Αν τα παιχνίδια του παιδιού παίζονται ομαδικά καθυστερούμε την παλαιότητα τους και επεκτείνουμε τη διάρκεια ενδιαφέροντος. Το παιδί το απολαμβάνει περισσότερο και σταματάει να ζητάει άμεσα κάτι καινουριο.

                Τα παιδιά μας χαίρονται με το παραμικρό αγαθό αρκεί αυτό να τους δίνει λίγη ευχάριστη απασχόληση. Η ξεγνοιασιά και η παιδικότητα είναι τα αγαθά που χρειάζονται πιο πολύ απ’ όλα. Δώστε προσοχή ακόμα και στο πιο ασήμαντο τα απασχολεί γιατί αν τα παιδία απασχολούνται μόνο από ασήμαντα τότε τους έχουμε δώσει την ευτυχία.

 

                ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ