header-ps1

ΚΡΙΣΗ ΠΑΝΙΚΟΥ

 

ΚΡΙΣΗ ΠΑΝΙΚΟΥ

 

 

Πολύ από εμάς σε κάποια στιγμή της ζωής μας, είτε έχουμε βιώσει, είτε έχουμε παρακολουθήσει τα συμπτώματα μιας κρίσης πανικού. Η ένταση και τα συναισθήματα που λαμβάνουν χώρα εκείνη τη στιγμή είναι τόσο καταιγιστικά και τρομακτικά που το άτομο το οποίο τα ζει νιώθει ότι θα χαθεί πραγματικά. Παρακάτω, παραθέτονται κάποιες πληροφορίες σχετικά με την φύση της κρίσης πανικού και προτάσεων αντιμετώπισής της.

Η κρίση πανικού είναι μια αιφνίδια περίοδος έντονου άγχους, ψυχολογικής διέγερσης, φόβου, στομαχικών διαταραχών και αδιαθεσίας που σχετίζεται με μια ποικιλία σωματικών και νοητικών συμπτωμάτων. Υπολογίζεται ότι μέχρι 4% του πληθυσμού υποφέρει από σοβαρές και συχνές κρίσεις πανικού ενώ στις γυναίκες η πάθηση είναι δύο έως τρεις φορές συχνότερη σε σύγκριση με τους άνδρες. Η εμφάνιση των επεισοδίων τυπικά είναι απότομη, ενώ μπορεί να μην υπάρχει κάποια συγκεκριμένη αιτία, ωστόσο υπάρχουν και οι κρίσεις πανικού που εμφανίζονται πάντοτε κάτω από συγκεκριμένες καταστάσεις (π.χ. όταν κάποιος είναι σε κάποιο μέρος με πολύ κόσμο-αγοραφοβία) ενώ πολλές φορές ο φόβος ότι θα επέλθει μια κρίση πανικού, είναι ικανός από μόνος του να προκαλέσει τα συμπτώματα της κρίσης.

Οι κρίσεις πανικού επηρεάζουν τον κάθε άνθρωπο διαφορετικά. Άτομα που έχουν βιώσει στο παρελθόν κάποια κρίση πανικού μπορούν μερικές φορές να "αντέξουν" την κρίση χωρίς να παρουσιάσουν εξωτερικά συμπτώματα, ενώ σε αντίθεση άτομα που βιώνουν την κρίση για πρώτη φορά μπορεί να πιστέψουν πως παθαίνουν έμφραγμα ή νευρικό κλονισμό (Βικιπαίδεια).

Πώς μπορώ να τις αντιμετωπίσω;

·         Προσπαθήστε να κατανοήσετε τι προκάλεσε την κρίση πανικού. Που βρισκόσασταν; τι ακριβώς έγινε; Τι σκέψεις σας πέρασαν από το μυαλό; Δείτε εάν υπάρχουν συγκεκριμένες αρνητικές σκέψεις που προκαλούν και διατηρούν τον πανικό.

·         Αποδεχτείτε αυτό που συμβαίνει. Μην προσπαθείτε να τις διώξετε και μην είστε επικριτικοί στον εαυτό σας επειδή την βιώνετε. Πολλοί ειδικοί πλέον συμφωνούν ότι όσο περισσότερο εναντιώνεστε σε αυτό που συμβαίνει, τόσο μεγαλώνει ο φόβος. Θυμηθείτε ότι μια κρίση πανικού είναι σίγουρα δυσάρεστη αλλά δεν κινδυνεύετε από αυτήν.

·         Ρυθμίστε την αναπνοή σας. Κατά τη διάρκεια της κρίσης, η αναπνοή γίνεται ρηχή και γρήγορη. Δοκιμάστε να αναπνεύσετε βαθύτερα και να επιβραδύνετε ελαφρώς τον ρυθμό της.

·         Αποφύγετε ουσίες που αυξάνουν το άγχος όπως καφεΐνη, τσιγάρα, αλκοόλ καθώς και τα πολλά γλυκά.

·         Αν τα συμπτώματα σας επιμένουν δοκιμάστε να ζητήσετε τη βοήθεια κάποιου ειδικού ψυχοθεραπευτή. Η πρόγνωση για τη θεραπεία είναι καλή και οι περισσότεροι πάσχοντες ξεπερνούν το πρόβλημα ( happymind.gr)

 

 

ΚΑΡΓΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ

 

 

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ

 

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ

 

Πολλές φορές βιώνουμε κάποια συναισθήματα για τον εαυτό μας που δε μπορούμε να προσδιορίσουμε την προέλευσή τους. Για παράδειγμα, θα δεχθούμε κάποια παρατήρηση από τον προϊστάμενο μας σχετικά με την ποιότητα κάποιας συγκεκριμένης εργασίας και αυτό θα προκαλέσει αυτομάτως θλίψη ή και θυμό. Σαφέστατα, αυτό δεν αποτελεί κάτι δυσλειτουργικό και παράλογο, αλλά τι γίνεται στην περίπτωση που αυτό το συναίσθημα θλίψης παρουσιάζεται πολύ συχνά μέσα στη καθημερινότητά μας για αντίστοιχους λόγους;

Μέσα στους έντονους ρυθμούς της καθημερινότητας πολλές φορές αφήνουμε τον εαυτό μας να βιώνει κάποια αρνητικά συναισθήματα, δεχόμενοι έτσι και τις αρνητικές τους επιπτώσεις. Ο μηχανισμός που τροφοδοτεί αυτή την αρνητικότητα δεν είναι τόσο το περιστατικό που επιφέρει το συναίσθημα, όσο η διαστρεβλωμένη και πολλές φορές αβάσιμη εικόνα για τον εαυτό μας. Δηλαδή, θα νιώσω άσχημα από την παρατήρηση του προϊσταμένου γιατί στην πραγματικότητα μεταφράζω αυτή την κατάσταση ως « Δεν είμαι ικανός να καταφέρω το συγκεκριμένο έργο». Όταν αυτό, βέβαια , περάσει σε περισσότερες από μια καταστάσεις, η συγκεκριμένη φράση θα μεταφραστεί ως « Είμαι ανίκανος».

Αυτή η δυσλειτουργική βασική αντίληψη για τον εαυτό μας παραμένει εκεί και αποτελεί πηγή συχνών αρνητικών συναισθημάτων, έως ότου αποφασίσουμε να την αμφισβητήσουμε. Μια, πολύ βασική, τακτική αντιμετώπισης τέτοιων αντιλήψεων για τον εαυτό μας είναι η διαδικασία των εναλλακτικών σκέψεων. Είναι μια απλή τεχνική αλλά συνάμα πολύ σημαντική και ουσιαστική για την αλλαγή από μια αρνητική σε μια θετική οπτική γωνία αντίληψης του εαυτού μας και την καθημερινότητας.

Πως θα μπορούσε να λειτουργήσει αυτό;

1)      Εντοπισμός  του αρνητικού συναισθήματος και της αιτίας του ( νιώθω στεναχωρημένος για την επίπληξη μου από τον προϊστάμενο)

2)      Αναγνώριση σκέψης για τον εαυτό μας ( δεν μπορώ να κάνω τη δουλειά που μου ανέθεσε άρα είμαι ανίκανος/η)

3)      Εναλλακτικές σκέεις :

          I.      Έχω τις ικανότητες να το κάνω αλλά δεν είχα τον απαραίτητο χρόνο στη διάθεσή μου.

          II.      Δεν τα κατάφερα, αναγνωρίζω τις αδυναμίες και έτσι θα μου δοθεί ξανά η ευκαιρία να τα καταφέρω.

          III.      Έχω καταφέρει αρκετά πράγματα μέχρι τώρα, δε μπορώ να θεωρηθώ ανίκανος από 2-3 αποτυχίες στη δουλειά μου.

          IV.      Η ικανότητα είναι θέμα προσπάθειας, ακόμα και αν δεν είμαι στο επίπεδο που προσδοκώ για τον εαυτό μου, είναι στο χέρι μου να βελτιωθώ. Ίσως αυτή η επίπληξη είναι η αρχή για την προσωπική μου βελτίωση.

Τα παραπάνω είναι παραδείγματα εναλλακτικών σκέψεων. Προφανώς κάθε άτομο δημιουργεί τις δικές του λειτουργικές εναλλακτικές που εξαρτώνται από της δεξιότητες και τα βιώματά του. Σκοπός της παραπάνω τεχνικής είναι να εκπαιδευτεί το άτομο στην αποκόλληση από πιεστικές καθημερινές καταστάσεις που μοιάζουν αξεπέραστες και το κάνουν να νιώθει άσχημα με τον εαυτό του, ενώ στην ουσία υπάρχουν αρκετές εναλλακτικές προσεγγίσεις.

 

ΚΑΡΓΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ

             

 

 

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟΝ ΑΝΔΡΑ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΗΛΙΚΙΑ

 

ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟΝ ΑΝΔΡΑ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΗΛΙΚΙΑ.

Η μέση ηλικία είναι μια χρονική περίοδος κατά την οποία ο άνδρας βιώνει ποικίλες βιολογικές και συναισθηματικές αλλαγές.  Πρώτα από όλα, οι αλλαγές τις οποίες παρατηρεί στην εξωτερική του εμφάνιση, όπως η αύξηση του βάρους του, η μείωση της μυϊκής του μάζας και δύναμης, η γήρανση του δέρματος συχνά του προκαλούν συναισθήματα στεναχώριας και αναπόλησης της νεανικής του ηλικίας. Βέβαια, η αλήθεια είναι ότι, σε αντίθεση με τη γυναίκα, ο άνδρας φαίνεται να βιώνει με λιγότερο ψυχικό κόστος τις αλλαγές στην εξωτερική του εμφάνιση. Παρόλα αυτά, πολλοί άνδρες μπορεί να αισθάνονται λιγότερο αρεστοί και γοητευτικοί προς το αντίθετο φύλο. Η αύξηση του σωματικού βάρους, η απώλεια των μαλλιών και η γήρανση του προσώπου μπορούν να λειτουργήσουν ως πλήγμα στην αυτοπεποίθηση ενός άνδρα μέσης ηλικίας. Παράλληλα, η εμφάνιση διαφόρων ασθενειών, όπως η υπέρταση, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και ο διαβήτης καθώς και η ανάγκη της φαρμακευτικής αγωγής μπορεί να δημιουργήσουν στον άνδρα το αίσθημα της τρωτότητας και της ευαλωτότητας, ενισχύοντας παράλληλα φοβίες και ανησυχίες για τη σωματική του υγεία. Ο άνδρας που μέχρι τώρα ήταν ενεργητικός και «δυνατός» μπορεί να αισθάνεται «κουρασμένος» και αδύναμος.

Επίσης, ένας σημαντικός παράγοντας που φαίνεται ότι επηρεάζει ψυχολογικά τον άνδρα είναι και η επαγγελματική του δραστηριότητα. Στη μέση ηλικία αρχίζει να γίνεται ένας απολογισμός για την επαγγελματική του σταδιοδρομία, για τους στόχους που έχει κατακτήσει, κλείνει έναν κύκλο ζωής μιας παραγωγικής ηλικίας και περνά σε έναν άλλο όπου επεκτείνει την επαγγελματική του δραστηριότητα αλλά και προετοιμάζεται σταδιακά για την αποχώρησή του μετά τη συνταξιοδότηση. Η εκτίμηση λοιπόν που γίνεται για την εργασιακή του πορεία μπορεί να τον κάνει να αισθάνεται περήφανος, να του δώσει ώθηση για να εξελιχθεί αλλά να επηρεάσει σημαντικά και άλλες σχέσεις συντροφικές και κοινωνικές βάσει της εικόνας που έχει για τον εαυτό του.

 Παράλληλα, οι αλλαγές που υπάρχουν στη σεξουαλική ζωή ενός άνδρα στη μέση ηλικία τον επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό. Οι αλλαγές που φέρνει ο χρόνος διαμορφώνουν όχι μόνο την εικόνα που έχει ο ίδιος για τον εαυτό του αλλά και τη σχέση του με τη σύντροφο / σύζυγό του. Στην ηλικία αυτή αρχίζουν να εμφανίζονται με ακόμη μεγαλύτερη συχνότητα προβλήματα υγείας όπως είναι η υπέρταση, η χοληστερίνη, ο διαβήτης κ.α. Είναι συχνό φαινόμενο βέβαια για τον άνδρα να δυσκολεύεται να αποδεχτεί την ευάλωτη και «τρωτή» αυτή πλευρά του. Η δυσκολία βέβαια γίνεται ακόμα εντονότερη στις περιπτώσεις όπου τα προβλήματα υγείας συνδέονται με προβλήματα στη σεξουαλική λειτουργία. Η στυτική δυσλειτουργία είναι το συχνότερο πρόβλημα που παρουσιάζεται σε αυτήν την ηλικιακή περίοδο, το οποίο, τις περισσότερες φορές, σχετίζεται με οργανικές ασθένειες. Ο άνδρας βιώνει πολύ διαφορετικά πλέον το σεξουαλικό του ρόλο και η «πτώση» αυτή στη σεξουαλική του ζωή επιδεινώνει το άγχος επίδοσής του, προκαλώντας παράλληλα συναισθήματα θυμού και απογοήτευσης.

 

www.askitis.gr