header-ps1

ΓΡΑΜΜΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ 2810390708

Η επίδραση της κοινωνικο- οικονομικής κρίσης στην ψυχική υγεία είναι αξιοσημείωτη. Η εργασιακή ανασφάλεια, η ανεργία,  η υπερχρέωση και η στεγαστική αβεβαιότητα αποτελούν ενδεικτικές καταστάσεις της σημερινής ελληνικής πραγματικότητας, που συντελούν στην ενίσχυση ενός γενικευμένου αισθήματος  ανασφάλειας, αβοηθησίας και αβεβαιότητας. Εν μέσω τέτοιων περιόδων έχει παρατηρηθεί το εξής «παράδοξο»: Ενώ οι απαιτήσεις σε υπηρεσίες ψυχικής υγείας αυξάνονται, εξαιτίας των περικοπών στις κοινωνικές δαπάνες, η παροχή τους μειώνεται. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι τηλεφωνικές υπηρεσίες ψυχικής υγείας συχνά καλούνται να καλύψουν αυτό το κενό, η απήχηση των οποίων είναι ευρεία κυρίως λόγω του χαμηλού τους κόστους, της εύκολης πρόσβασης καθώς και της διασφάλισης της ανωνυμίας. Η τηλεφωνική συνομιλία λοιπόν, λειτουργεί αφενός ως μέσο αποφόρτισης εντάσεων και αφετέρου ως κανάλι διοχέτευσης επιστημονικά έγκυρων πληροφοριών σχετικά με ζητήματα που άπτονται της ψυχικής υγείας με σκοπό την αποτελεσματική αντιμετώπιση της ψυχοπαθολογίας που πιθανόν να αναδύεται.
 
Λαμβάνοντας υπόψιν τα προαναφερθέντα και διαπιστώνοντας την έλλειψη τέτοιου είδους υπηρεσιών στην τοπική κοινωνίας της Κρήτης, η Ο.Ε.Β.Ε.Ν.Η προέβη το 2012 στην σύσταση της Γραμμής Ψυχολογικής Υποστήριξης (2810-390708). Παρά το γεγονός πως ο αρχικός σχεδιασμός της Γραμμής αφορούσε στα μέλη της ομοσπονδίας και στις οικογένειες αυτών, στα χρόνια λειτουργίας της υπηρεσίας, αναδείχθηκε η ανάγκη εξυπηρέτησης αιτούντων υποστήριξης τόσο από της ευρύτερη κοινωνίας της Κρήτης, όσο και από τον υπόλοιπο ελλαδικό χώρο.
 
Η Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης λειτουργεί από Δευτέρα έως Παρασκευή, 10:00 – 14:00, με αστική χρέωση από σταθερά και κινητά. Στελεχώνεται από ψυχολόγο και διασφαλίζεται το απόρρητο των συνομιλιών. 
 
Η Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης παρέχει: 
  • Ψυχολογική και συναισθηματική στήριξη 
  • Συμβουλευτική
  • Επιστημονικά τεκμηριωμένη πληροφόρηση γύρω από ζητήματα που αφορούν στην ψυχική υγεία και ασθένεια
  • Ενημέρωση και πιθανή παραπομπή σε Δημόσιες Υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας για περαιτέρω βοήθεια
Αρχές λειτουργίας της Γραμμής
  • Οι συνομιλίες δεν καταγράφονται και είναι εμπιστευτικές.
  • Δεν ζητείται κανένα άλλο προσωπικό στοιχείο πέρα από εκείνα που είναι απαραίτητα τόσο για την παροχή της κατάλληλης υποστήριξης, όσο και την διεξαγωγής συμπερασμάτων με σκοπό την βελτίωση των υπηρεσιών της Γραμμής
  • Ο χειρισμός των θεμάτων διέπεται πάντα από σεβασμό στην προσωπικότητα, την διαφορετικότητα και στα δικαιώματα του ανθρώπου που καλεί. 
Σε ποιους απευθύνεται;
 
Η Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης απευθύνεται σε οποιονδήποτε νιώθει την ανάγκη να μιλήσει και να ζητήσει υποστήριξη για ζητήματα ψυχικής υγείας που απασχολούν τον ίδιο ή πρόσωπα του περιβάλλοντός του. 

Θέσπιση στόχων απο το ζευγάρι

Ας αναρωτηθούμε γιατί είναι χρήσιμο να θέτουμε στόχους γενικότερα και γιατί ειδικότερα είναι χρήσιμο να τους θέτουμε μαζί με τον/την σύζυγό μας.

Γιατί είναι ωφέλιμο να θέτουμε στόχους ;

  • Μας βοηθάει να δούμε την πρόοδό μας, και επιπλέον μας κινητοποιεί. Χωρίς στόχους, περιπλανιόμαστε χωρίς σκοπό και κατεύθυνση. Ορίζοντας ένα στόχο ωστόσο, ξέρουμε ακριβώς τι προσπαθούμε να πετύχουμε. Επιπλέον, βλέπουμε την πρόοδό μας με βάση τα αποτελέσματα που επιθυμούμε. Η αξιολόγηση της εξέλιξης λειτουργεί σαν κίνητρο για να δουλέψουμε ακόμα περισσότερο κι έτσι να καταφέρουμε αυτά που θέλουμε.
  • Μας βοηθάει να ιεραρχούμε το πώς θέλουμε να ξοδέψουμε τα χρήματά μας. Οι οικονομικοί στόχοι για ένα ζευγάρι μας βοηθούν στο να διαχειριζόμαστε τα καθημερινά λειτουργικά έξοδα.
  • Βοηθάει στη διαχείριση του χρόνου. Όταν γνωρίζουμε τι πρέπει να κάνουμε για να πετύχουμε τους στόχους μας αξιοποιούμε και το χρόνο μας κατάλληλα.

Έρευνες στο πεδίο της ψυχολογίας έχουν δείξει ποικίλους τρόπους με τους οποίους η θέσπιση στόχων μας βοηθάει να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Συγκεκριμένα,

  • Οι στόχοι κατευθύνουν την προσοχή μας και την προσπάθειά μας σε δραστηριότητες που σχετίζονται με τους στόχους μας κι όχι σε δραστηριότητες οι οποίες μας αποπροσανατολίζουν και καμία σχέση δεν έχουν με τους στόχους μας.
  • Οι στόχοι μας δίνουν ενέργεια. Τείνουμε να πολλαπλασιάζουμε την ενέργειά μας όταν οι στόχοι μας δυσκολεύουν.
  • Συχνά οι άνθρωποι λειτουργούμε καλύτερα και πιο συντονισμένα σε δύσκολες συνθήκες παρά σε χαλαρές προθεσμίες.
  • Όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με έναν δύσκολο στόχο, για να ανταποκριθούμε στην κατάσταση αξιοποιούμε όλο το ρεπερτόριο των ικανοτήτων και δεξιοτήτων μας.

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε τρία «μαθήματα» που προκύπτουν από την εμπειρία ζευγαριών που έμαθαν να θέτουν στόχους στην κοινή τους ζωή:

  1. Καλό είναι να αποφεύγετε να θεσπίζετε πάρα πολλούς στόχους τη φορά. Φαντάζομαι ότι όλοι μας μπορούμε να σκεφτούμε πολλά πράγματα που θα θέλαμε να βελτιώσουμε στη ζωή μας. Όταν όμως προσπαθήσουμε να τακτοποιήσουμε πολλά θέματα μαζί, συνήθως δεν τα καταφέρνουμε. Στην πραγματικότητα, επειδή η προσοχή μας θα διαιρεθεί σε πολλά κομμάτια, πιθανό να μην πετύχουμε ούτε έναν από τους στόχους μας.
  2. Δείξτε προθυμία να διαπραγματευτείτε και να προσαρμόσετε τους στόχους που θέσατε αρχικά. Πολλές φορές στην εξέλιξη των πραγμάτων, οι στόχοι μας δεν είναι πλέον ρεαλιστικοί. Αντί να θεωρήσουμε ότι αποτύχαμε, μπορούμε να αναθεωρήσουμε το αρχικό μας πλάνο με βάση τη νέα μας πραγματικότητα.
  3. Μην πέσετε στην παγίδα να υιοθετήσετε στόχους κάποιου άλλου. Πολύ σπάνια θα επιτύχουμε αν προσπαθήσουμε να αλλάξουμε για κάποιον άλλον. Χρήσιμο είναι να αναλογιζόμαστε ανά διαστήματα αν τα κίνητρά μας είναι δικά μας και να βεβαιωθούμε ότι έχουμε διαλέξει στόχους που είναι δικοί μας.

Τελικά, εσύ και ο/η σύζυγός σας βάζετε μαζί στόχους ;

Μετάφραση από: ‘’Setting goals as a couple’’ , November 2013 by Shannon

Κονιδάκη Ελπίδα- Ψυχολόγος