header-ps1

ΓΡΑΜΜΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ 2810390708

Η επίδραση της κοινωνικο- οικονομικής κρίσης στην ψυχική υγεία είναι αξιοσημείωτη. Η εργασιακή ανασφάλεια, η ανεργία,  η υπερχρέωση και η στεγαστική αβεβαιότητα αποτελούν ενδεικτικές καταστάσεις της σημερινής ελληνικής πραγματικότητας, που συντελούν στην ενίσχυση ενός γενικευμένου αισθήματος  ανασφάλειας, αβοηθησίας και αβεβαιότητας. Εν μέσω τέτοιων περιόδων έχει παρατηρηθεί το εξής «παράδοξο»: Ενώ οι απαιτήσεις σε υπηρεσίες ψυχικής υγείας αυξάνονται, εξαιτίας των περικοπών στις κοινωνικές δαπάνες, η παροχή τους μειώνεται. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι τηλεφωνικές υπηρεσίες ψυχικής υγείας συχνά καλούνται να καλύψουν αυτό το κενό, η απήχηση των οποίων είναι ευρεία κυρίως λόγω του χαμηλού τους κόστους, της εύκολης πρόσβασης καθώς και της διασφάλισης της ανωνυμίας. Η τηλεφωνική συνομιλία λοιπόν, λειτουργεί αφενός ως μέσο αποφόρτισης εντάσεων και αφετέρου ως κανάλι διοχέτευσης επιστημονικά έγκυρων πληροφοριών σχετικά με ζητήματα που άπτονται της ψυχικής υγείας με σκοπό την αποτελεσματική αντιμετώπιση της ψυχοπαθολογίας που πιθανόν να αναδύεται.
 
Λαμβάνοντας υπόψιν τα προαναφερθέντα και διαπιστώνοντας την έλλειψη τέτοιου είδους υπηρεσιών στην τοπική κοινωνίας της Κρήτης, η Ο.Ε.Β.Ε.Ν.Η προέβη το 2012 στην σύσταση της Γραμμής Ψυχολογικής Υποστήριξης (2810-390708). Παρά το γεγονός πως ο αρχικός σχεδιασμός της Γραμμής αφορούσε στα μέλη της ομοσπονδίας και στις οικογένειες αυτών, στα χρόνια λειτουργίας της υπηρεσίας, αναδείχθηκε η ανάγκη εξυπηρέτησης αιτούντων υποστήριξης τόσο από της ευρύτερη κοινωνίας της Κρήτης, όσο και από τον υπόλοιπο ελλαδικό χώρο.
 
Η Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης λειτουργεί από Δευτέρα έως Παρασκευή, 10:00 – 14:00, με αστική χρέωση από σταθερά και κινητά. Στελεχώνεται από ψυχολόγο και διασφαλίζεται το απόρρητο των συνομιλιών. 
 
Η Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης παρέχει: 
  • Ψυχολογική και συναισθηματική στήριξη 
  • Συμβουλευτική
  • Επιστημονικά τεκμηριωμένη πληροφόρηση γύρω από ζητήματα που αφορούν στην ψυχική υγεία και ασθένεια
  • Ενημέρωση και πιθανή παραπομπή σε Δημόσιες Υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας για περαιτέρω βοήθεια
Αρχές λειτουργίας της Γραμμής
  • Οι συνομιλίες δεν καταγράφονται και είναι εμπιστευτικές.
  • Δεν ζητείται κανένα άλλο προσωπικό στοιχείο πέρα από εκείνα που είναι απαραίτητα τόσο για την παροχή της κατάλληλης υποστήριξης, όσο και την διεξαγωγής συμπερασμάτων με σκοπό την βελτίωση των υπηρεσιών της Γραμμής
  • Ο χειρισμός των θεμάτων διέπεται πάντα από σεβασμό στην προσωπικότητα, την διαφορετικότητα και στα δικαιώματα του ανθρώπου που καλεί. 
Σε ποιους απευθύνεται;
 
Η Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης απευθύνεται σε οποιονδήποτε νιώθει την ανάγκη να μιλήσει και να ζητήσει υποστήριξη για ζητήματα ψυχικής υγείας που απασχολούν τον ίδιο ή πρόσωπα του περιβάλλοντός του. 

Διαχείριση αποτυχίας πανελληνίων εξετάσεων

Οι πανελλήνιες εξετάσεις αποτελούν για πολλές οικογένειες την πρώτη ουσιαστική περίοδο δημιουργικής, αλλά και λειτουργικής κρίσης. Το γεγονός αυτό οφείλεται είτε στην δεδομένη συναισθηματική και σωματική ένταση που βιώνει ο/η έφηβος, λόγω της φορτικότητας της περιόδου, είτε στην έντονη πρακτική και συναισθηματική εμπλοκή των γονιών. Η αλληλεπίδραση των δυο αυτών παραγόντων καθορίζει πολλές φορές τόσο το ακαδημαϊκό αποτέλεσμα των εξετάσεων όσο και τη νέα δομή της σχέσης μετά από μια περίοδο κρίσης.
Ο/η υποψήφιος θα πρέπει να διαπραγματευτεί την πιθανότητα επιτυχίας ή θα πρέπει να διαχειριστεί το γεγονός της αποτυχίας επίτευξης του στόχου που είχε βάλει κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Σε αυτή τη ζύμωση που επηρεάζει πολλές φορές το επίπεδο αυτοεικόνας και στάσης σε θέματα αποτυχίας, νευραλγικό ρόλο παίζει το υποστηρικτικό πλαίσιο του υποψηφίου. Αυτό που πρέπει να θυμόμαστε είναι ότι ο παιδαγωγικός ρόλος της εκπαίδευσης δεν οριοθετείται στο τέλος των πανελληνίων εξετάσεων και δεν περιορίζεται στον εκπαιδευτικό, ουσιαστικότατο ρόλο έχουν οι γονείς που καλούνται να εκπαιδεύσουν το νέο ενήλικα στη διαχείριση γεγονότων αποτυχίας ( πράγμα που θα κλιθούν να κάνουν πολλές φορές κατά τη διάρκεια της ζωής τους).
Παρακάτω θα σας παραθέσω μερικές σύντομες συμβουλές στο πλαίσιο της διαχείρισης αποτυχίας για υποψηφίους και γονείς:

1. Δώσε χρόνο στον εαυτό σου. Πάρε μερικές μέρες για να συνειδητοποιήσεις τι συνέβη και μην παίρνεις αποφάσεις τη στιγμή της έντασης.
2. Αφού μειωθεί η ένταση και απομακρυνθείς λίγο χρονικά από το γεγονός, ξεκίνα να σκέφτεσαι τις εναλλακτικές σου διεξόδους,
3. Κατέγραψε τις, όσο απλές ή και απίθανες αν φαίνονται.
4. Συζήτησε τα συναισθήματά σου και τις σκέψεις σου με το υποστηρικτικό σου περιβάλλον (γονείς, ενήλικες που νιώθεις κοντά σου, εκπαιδευτικούς που εμπιστεύεσαι).
5. Ιεράρχησε τις εναλλακτικές σου και άρχισε να σκέφτεσαι τι σε ενδιαφέρει πιο πολύ και πως μπορείς να το προσεγγίσεις.
6. Όταν καθορίσεις το νέο σου στόχο, κάνε την αυτοκριτική σου σχετικά με τις αιτίες που οδήγησαν στην προηγούμενη αποτυχία.
7. Κατέγραψε τις και προσπάθησε να μην τις επαναλάβεις στη νέα σου προσπάθεια.
8. Στο νέο ξεκίνημα πρέπει να ξέρεις ότι μπορεί να απέτυχες στις εξετάσεις, αλλά πέτυχες να διαχειριστείς κάτι ιδιαίτερα δύσκολο, να σταθείς ξανά δυνατός/ δυνατή και να δώσεις νέες ευκαιρίες στο μέλλον σου.

Γονείς :

• Αποφύγετε την εκδήλωση θυμού και έντασης. Δε θα σας δώσει κανένα λειτουργικό αποτέλεσμα πέρα από την περεταίρω αποδιοργάνωση του παιδιού σας.
• Αφήστε να περάσει λίγος χρόνος μέχρι να εμπλέξετε ξανά τον/ την υποψήφιο σε εναλλακτικές επιλογές.
• Σταθείτε δίπλα του και υποστηρίξτε τον, το έχει ανάγκη και είναι ο μόνος τρόπος για να ενδυναμώσετε τον ίδιο και τη σχέση σας.
• Αν νιώθετε έντονα την ανάγκη να ασκήσετε κριτική, περιμένετε μια περίοδο που θα έχουν ηρεμήσει οι συνθήκες και προσπαθήστε να γίνει σε ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο διαλόγου με τον/ την υποψήφιο και όχι σε μορφή κηρύγματος.
• Ενισχύστε τον/ την στις νέες προοπτικές θέτοντας ειλικρινά τα όριά σας είτε αυτά είναι οικονομικά είτε υλικά.
• Μη σας φοβίζει η αποτυχία, την έχετε βιώσει και την βιώνουν όλοι οι ενήλικες, δεν μπορεί να την αποφύγει κανείς πλήρως. Βοηθήστε τα παιδιά σας να τη δουν σαν πρόκληση και βάλτε τη σχέση επικοινωνίας και εμπιστοσύνης που έχετε μαζί τους σε νέα θεμέλια. Είναι μια πολύ καλά ευκαιρία!

ΚΑΡΓΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
ΚΛΙΝΙΚΟΣ –ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ